Den nyliga prishöjningen på Game Pass – upp till 50 % – har inte gått obemärkt förbi och har, av förståeliga skäl, lett till omfattande diskussioner. Det har samtidigt väckt nya frågor kring huruvida prenumerationstjänsten faktiskt är ekonomiskt hållbar, särskilt efter Microsofts stora förvärv av Activision Blizzard King.

I en rapport från Bloomberg framkommer uppgifter från flera nuvarande och tidigare Microsoft-anställda (som valt att vara anonyma) som pekar på att företaget kan ha gått miste om upp till 300 miljoner dollar i intäkter när Call of Duty: Black Ops 6 inkluderades i Game Pass:

Prishöjningen och andra förändringar i Game Pass-utbudet visar att Xbox stora satsning på streaming fortfarande inte genererar de intäkter företaget hoppats på – trots att det nu gått åtta år sedan lanseringen”, säger källorna till Bloomberg.

 

“Genom att inkludera stora titlar som Call of Duty i tjänsten minskar försäljningen av spel som annars hade gett betydligt högre vinstmarginaler, särskilt efter köpet av Activision Blizzard 2023.

En tidigare anställd uppger att Microsoft gick miste om över 300 miljoner dollar i försäljning av Call of Duty till konsol och PC under det senaste året – en förlust som kopplas direkt till spelets lansering via Game Pass.

Joost Van Dreunen, analytiker på Aldora, kommenterar i samma rapport att Game Pass helt enkelt inte levt upp till de förväntningar Microsoft hade efter Activision-affären:

Game Pass har inte levererat den explosiva tillväxt som Microsoft räknade med efter förvärvet av Activision, och man har nu insett att kostnaderna för infrastrukturen inte går hand i hand med den nuvarande prismodellen.

Previous articleNext-Gen Wirecutter Bot Hits WarLand & DownTown
Next articlemIRC och Flooding: En Titt Tillbaka på IRC:s Vilda Dagar
enCyde
Stubborn and slightly annoyed nerd. I'm a Dad above all else. All articles and posts are made as a private person.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments